روش آموزش مونته سوری؛ رویکردی به رهبری کودک
مونته سوری یک روش آموزشی تحت رهبری کودک است که کودکان را در یک محیط آموزشی آماده قرار می دهد که در آن می توانند آزادانه فعالیت هایی را که می خواهند انجام دهند را خودشان انتخاب کنند. ایده این متد این است که این به کودکان اجازه می دهد تا انتخاب های خود را انجام دهند، یاد بگیرند و با سرعت خود رشد کنند تا به اعتماد به نفس، استقلال و عزت نفس برسند و پایه ای برای یادگیری مادام العمر خود بنا نهند. روش تدریس مونته سوری که در اصل توسط پزشک ایتالیایی دکتر ماریا مونته سوری توسعه یافته است، با هدف توسعه تواناییهای فیزیکی، اجتماعی، عاطفی و شناختی کودکان از طریق کاوش در دنیای اطراف و استفاده از تخیل آنها است.
محور اصلی آموزش زبان انگلیسی به روش مونته سوری بر این دیدگاه استوار است که کودکان در سال های اولیه، از بدو تولد تا شش سالگی، بهترین ظرفیت را برای یادگیری دارند. مهد کودک ها و مدارس مونته سوری دارای کلاس های درس مناسب سن کودک هستند که به وی اجازه می دهد از طریق بازی با استفاده از اسباب بازی ها و منابع مونته سوری طراحی شده خاص بیاموزند. با راهنمایی یک معلم آموزش دیده، کودکان به بازی های عملی خودآموزی دسترسی دارند که آنها را تشویق می کند سوالات خود را بپرسند و پاسخ های خود را کشف کنند. آموزش مونته سوری مشهد با فراهم کردن امکانات مناسب این روش، مسیر رشد ربان انگلیسی را برای کودکان فراهم می کند.
روش تدریس مونته سوری چه تفاوتی با سایر متدها دارد؟
کلاس های درس مونته سوری و مناطق بیرونی تعبیه شده برای پاسخگویی به نیازهای یک محدوده سنی خاص و همچنین شخصیت های فردی هر کودک برای تشویق خودآموزی و بازی مشارکتی راه اندازی شده اند. محیط های آماده شده، حرکت و فعالیت را تسهیل می کند و صرفا شامل مطالب یادگیری آسان هستند که از رشد کودک حمایت می کند. در روش تدریس مونته سوری با طیف وسیعی از فعالیت ها و منابعی که در دسترس کودکان قرار میگیرد آنها این فرصت را دارند که به جای داشتن یک جدول زمانی معین برای روز، تا زمانی که دوست دارند با فعالیت مورد علاقه خود و یکدیگر مشغول شوند. اعتقاد بر این است که محیطی که به این شکل تنظیم شده است به کودکان سطح درک عمیق تری از حوزه های مختلف یادگیری، مانند زبان و ریاضیات، و همچنین تعامل اجتماعی و غیره می دهد.
منابع یادگیری در محیط بر اساس حوزه موضوعی، مانند زبان یا ریاضیات، سازماندهی می شوند و برای تعامل آزادانه در دسترس کودک هستند. حتی اگر کودکان این آزادی را داشته باشند که محیط آموزشی را همانطور که میخواهند کشف کنند، نظم و ساختار بهعنوان بخش مهمی برای توانمندسازی کودکان برای شکوفایی شناخته میشود. هنگامی که یک کودک یک فعالیت خاص را به پایان می رساند، به آنها آموزش داده می شود که مسئولیت را بپذیرند و قبل از شروع فعالیت بعدی وسیله قبلی را در جای خود قرار دهند. منابع و فعالیت های کلاس درس مونته سوری از تمام جنبه های رشد کودک پشتیبانی می کند. مثالها شامل یادگیری حسی با استفاده از مواد طبیعی مانند چوب به جای پلاستیک، تا فعالیتهای باز در فضای باز مانند لاستیکها و تختههای چوبی است. با فلسفه یادگیری عملی مونته سوری، کودکان تشویق میشوند تا از غرایز طبیعی خود پیروی کنند و به هر آنچه به ذهنشان میرسد پاسخ دهند و انتخابهای خلاقانه را از کنجکاوی طبیعی برانگیزند.
اگر تمایل به دریافت اطلاعات بیشتری در مورد دورههای آموزشی یا تخصص اشتغال و مهاجرت دارید میتوانید از راه های ارتباطی زیر استفاده نمایید.
معلمان مونته سوری
معلمان مونته سوری، که به عنوان کارگردان نیز شناخته می شوند، به جای آموزش و تمرکز بر حمایت از رشد اجتماعی و عاطفی کودکان، بسیار آموزش دیده و راهنمایی می کنند. آنها اطمینان حاصل می کنند که محیط های آموزشی به دقت آماده شده اند تا از انتخاب خود به عنوان علایق شخصی کودکان حمایت کنند و سپس کودک را برای مشارکت در فعالیت ها مشاهده کرده و تشویق کنند. در آموزش مونته سوری، انضباط به عنوان چیزی تلقی می شود که باید از خود کودک شروع شود و ابدا تحمیل نشود. معلمان از پاداش و تنبیه اجتناب می کنند و فقط در صورتی مداخله می کنند که کودک مزاحمتی ایجاد کرده باشد. روش تدریس مونته سوری به جای تلاش برای وادار کردن کودک به خواندن یا نوشتن در سن خاص، می گوید که کودکان در دوره های حساسی قرار دارند که به ویژه پذیرای یادگیری مهارت های جدید هستند. معلمان ویژگیها و تمایلات هر کودک را مشاهده میکنند و مراقب هستند که چه زمانی کودک بهطور ویژه پذیرای یادگیری یک مهارت جدید، مانند نوشتن است. سپس معلمان کودک را به این فعالیتها راهنمایی میکنند تا علاقه کودک را برانگیزند و به او در طی این فرآیند کمک کنند.
اسباب بازی های مونته سوری
یادگیری از طریق بازی در روش تدریس مونته سوری نکته کلیدی است و اسباب بازی ها به طور ویژه برای تحریک حواس و کمک به یادگیری و سایر زمینه های رشد طراحی شده اند. اسباببازیهای مونته سوری به گونهای طراحی شدهاند که کودکان را تشویق به آزمایش، خلاقیت، رشد مهارتهای حرکتی و بازی مستقل با آنها با سرعت خود میکند. نمونه ای از اسباب بازی مونته سوری یک پازل چوبی اشکال هندسی است.
این پازل در حالی که به کودکان اجازه سرگرمی و خلاقیت می دهد، حسی از چوب را به کودکان می دهد، به آنها کمک می کند اشکال را شناسایی کنند و همچنین ریاضیات و مهارت های حرکتی خود را بهبود بخشند.
محدوده سنی مهد کودک و مدرسه مونته سوری
محیط های آموزش مونته سوری در محدوده سنی مناسب برای رفع نیازهای اساسی کودکان در حال رشد هستند اما در عین حال نیازهای فردی را برآورده می کنند. در کلاس های مختلط، کودکان کوچکتر به طور طبیعی از بزرگترها یاد می گیرند و معلمان کودکان در هر سنی را تشویق می کنند تا با هم کار کنند.
از بدو تولد تا سه سالگی
در روش تدریس مونته سوری برای نوزادان و کودکان نوپا، تمرکز بر روی موارد زیر است:
- فراهم آوردن محیطی امن و پرورشی
- ارتقاء اعتماد به نفس کودکان
- پرورش اعتماد به نفس کودک در مورد توانایی های در حال ظهور خود
- توسعه مهارت های زبانی، حرکتی و هماهنگی
- دادن فرصت به کودکان برای انجام وظایف مستقل
از سه تا شش سال
در این مرحله، تاکید بر روی موارد زیر تغییر می کند:
- ارتقای استقلال و خودتنظیمی
- پرورش توسعه اجتماعی
- ارائه منابع متنوع به کودکان برای کمک به اصلاح حواس و رشد سواد و حساب
- دادن فرصت به کودکان برای کشف با استفاده از تخیل خود برای ایجاد اعتماد به نفس، خلاقیت و ابراز وجود
در بریتانیا، کودکان باید پس از رسیدن به سن مدرسه اجباری، که در 31 دسامبر، 31 مارس یا 31 آگوست پس از تولد پنج سالگی آنها است، مدرسه را شروع کنند.
از آنجایی که اکثر کودکان کلاس های پذیرش را در سن چهار سالگی شروع می کنند، کلاس های مدرسه مونته سوری به طور کلی به کودکان چهار تا هفت ساله و هفت تا دوازده ساله تقسیم می شوند.
موسسه آموزشی راشد یکی از مجهزترین مراکز آموزشی زبان, دور های زبان ویژه خردسالان 2 تا 6 سال را با روش تدریس مونته سوری (Montessori) و های اسکوپ (HighScope) برگزار می کند.
تفاوت بین آموزش مونته سوری و آموزش سنتی چیست؟
اگر در آموزش مونته سوری تازه کار هستید، اغلب اولین سوالی که ممکن است بپرسید این است که “چه چیزی مونته سوری را متفاوت می کند؟” به راستی که پاسخ به این سوال بسیار گسترده است! بنابراین، در تلاش برای قابل درک کردن این متد پر از اطلاعات، برخی از مفاهیم کلیدی را در این ده تفاوت بزرگ سازماندهی کرده ام:
محیط آماده
کلاس های درس مونته سوری از قبل بر اساس مشاهدات نیازهای فردی دانش آموزان آماده شده است و شامل درس ها و فعالیت های دانش آموز محور هستند. روش تدریس مونته سوری در سبک سنتی مبتنی بر درس ها یا فعالیت های معلم محور هستند.
فعال در مقابل منفعل
دروس دوره مونته سوری عملی و فعال هستند. دانش آموزان برای خود اطلاعاتی را کشف می کنند. دروس سنتی مدرسه اغلب برای دانشآموزانی ارائه میشود که منفعلانه گوش میدهند، حفظ میکنند و تست میدهند.
به آنها زمان بدهید
در روش تدریس مونته سوری، کودکان تا زمانی که نیاز باشد روی درس ها کار می کنند و تا حد امکان از ایجاد وقفه اجتناب می شود. محدودیت زمانی توسط برنامه های دلخواه در کلاس های درس سنتی الزامی می شود.
نقش معلمان
معلمان آموزش در روش تدریس مونته سوری به عنوان راهنما و مشاور دانش آموزان به صورت فردی عمل می کنند. آنها به هر کودک در مسیر یادگیری خود کمک می کنند. به طور سنتی، سرعت و ترتیب هر درس از قبل تعیین شده است. معلم باید همان درس را با سرعت یکسان و با همان ترتیب برای همه دانش آموزان ارائه دهد.
گروه های سنی و سطوح پایه
در مدارس مونته سوری، “سطوح کلاس” انعطاف پذیر است و با محدوده رشد کودک تعیین می شود، یعنی 0-3، 3-6، 6-9، 9-12، 12-15، و 15-18 سال. در مدارس سنتی، سطوح پایه انعطاف پذیر نیستند و به طور دقیق بر اساس سن تقویمی در یک دوره دوازده ماهه تعریف می شوند.
برنامه های درسی قابل انطباق
برنامه های درسی روش تدریس مونته سوری در پاسخ به نیازهای دانش آموزان گسترش می یابد. برنامه های درسی سنتی بدون توجه به نیازهای دانش آموزان از پیش تعیین شده است.
سرعت عمل
سرعت کار هر کودک در کلاس درس مونته سوری مورد احترام و تشویق قرار می گیرد. کلاس های درس سنتی از همه کودکان انتظار دارند که با سرعت یکسان کار کنند.
عزت نفس خودساخته
مونتهسوریها میدانند که عزت نفس کودک ناشی از احساس غرور درونی او نسبت به دستاوردهای خود است. در کلاس های درس سنتی، تصور می شود که عزت نفس از قضاوت و اعتبار بیرونی ناشی می شود.
برای عشق به یادگیری
برنامه های درسی مونته سوری برای جلب توجه به گرسنگی ذاتی کودک برای دانش در نظر گرفته شده است. کودکان یاد می گیرند که عاشق یادگیری باشند. برنامه های درسی سنتی بر عملکرد و نمرات آزمون استاندارد تمرکز می کنند. بچه ها یاد می گیرند چون مجبور هستند.
تغییر خوب است
روش تدریس مونته سوری توسط ماریا مونته سوری ایجاد شد و بر اساس یک عمر مطالعه و مشاهده با توجه به روش واقعی یادگیری کودکان است. آموزش سنتی مبتنی بر … خوب … سنت است.
اگر علاقه مند به یادگیری بیشتر در مورد آموزش مونته سوری هستید، از شما استقبال می کنیم که از وب سایت غنی از اطلاعات راشد دیدن کنید، به بحث های ما در اینستاگرام بپیوندید. دوره های آنلاین کوتاه ما برای معلمان یا والدینی که به دنبال درک کامل تری از آموزش مونته سوری هستند عالی است.
مراحل رشد و یادگیری کودکان در روش تدریس مونته سوری
دریافت ماریا مونته سوری مبنی بر این بود که همه کودکان، صرف نظر از فرهنگ یا منطقه، مراحل رشد یکسانی را تقریباً در یک سن تجربه می کنند. به راحتی می توان دید که کودکان در همه جا راه رفتن و صحبت کردن، از دست دادن دندان های شیری و غیره را تقریباً در همان سن می آموزند. گرچه دیدن نقاط عطف رشدی که در ذهن کودکان اتفاق می افتد سخت تر است. ماریا مونته سوری این مراحل رشد را به سه مرحله اصلی تقسیم کرد. او اولین مرحله از این مراحل را «ساخت فردیت» یا مرحله ذهن جاذب نامید.
تولد تا شش سالگی: ساختن فردیت و ذهن جذب کننده
کودکان از بدو تولد تا حدود شش سالگی ذهنی جذب کننده دارند. این بدان معناست که آنها بدون زحمت یاد می گیرند و حجم عظیمی از اطلاعات را به راحتی جذب می کنند همانطور که اسفنج آب را جذب می کند. مونته سوری توضیح میدهد که در این مرحله، کودکان «فردیت خود را میسازند.» او این مرحله را به دو مرحله فرعی تقسیم میکند: مرحله ناخودآگاه و خودآگاه. کودکان زیر سه سال بدون تلاش آگاهانه اطلاعات را جذب می کنند و در حال توسعه قوای پایه خود از طریق تقلید هستند. کودکان در این مرحله تقریباً هر چیزی را که می بینند تقلید می کنند:
سپس، از سه تا حدود شش سالگی، کودکان وارد مرحله رشد آگاهانه تری می شوند. آنها هنوز هم ذهن های اسفنج مانندی دارند که به راحتی اطلاعات را جذب می کنند، اما اکنون آگاهانه به دنبال تجربیات خاصی خواهند بود. کودکان در این مرحله در حال گسترش استعدادها و توانایی های جدید خود هستند. آنها تمایل ذاتی (و اغلب شدید) به انتخاب برای خود و انجام وظایف مستقل را نشان می دهند. ماریا مونته سوری از این مرحله به عنوان مرحله “به من کمک کن خودم آن را انجام دهم” نام می برد.
شش تا دوازده سالگی: کسب فرهنگ و طرح کیهانی
در حدود شش یا هفت سالگی، کودکان انتقال عظیمی از مرحله ذهن جذب به سمت مرحله ذهن استدلالی دارند. کودکان در این مرحله گروه گرا می شوند و دوست دارند به صورت مشترک کار کنند. سوال “چرا” جایگزین “چی” مراحل قبلی می شود که آنها به سوالات اخلاقی علاقه مند می شوند. کودکان در این سن بیشتر از تخیلات خود استفاده می کنند و به این فکر می کنند که چه نقشی در طرح بزرگتر زندگی خواهند داشت. ماریا مونته سوری این را طرح کیهانی نامید.
دوازده تا هجده سالگی: رشد شخصیت و کودکان زمینی
با ورود کودکان به دوران نوجوانی، آنچه آموزش مونته سوری آن را “آگاهی اجتماعی” می نامد رشد می کند. این مرحله خود را به شکل احساس جدیدی از خودآگاهی و نگرانی در مورد نقش اجتماعی در زندگی نشان می دهد. طبق برنامه درسی مونته سوری برای این سن – که او آن را “اردکیندر” یا کودکان زمین نامید – اکنون زمانی نیست که کودکان در اوج تحصیلی خود باشند. در عوض، این زمانی است که کودکان از نظر رشدی آماده هستند تا دامنه تجربیات خود را در یک جامعه گسترش دهند. به عبارت دیگر، یادگیری مهارت هایی برای زندگی مستقل انسان مانند ساختن، آشپزی، خیاطی و حفظ بودجه. این زمانی است که کودکان زمانی را صرف کشف خود و کشف جنبه خلاقانه یا هنری خود می کنند.
پنج اصل اساسی برای اجرای آموزش مونته سوری
- احترام به کودک: معلمان وقتی به کودکان کمک می کنند تا کارها را انجام دهند و خودشان یاد بگیرند، به این معناست که به آنها احترام می گذارند. هنگامی که کودکان حق انتخاب داشته باشند، می توانند مهارت ها و توانایی های لازم برای استقلال یادگیری موثر و عزت نفس مثبت را توسعه دهند.
- ذهن جذب کننده: روش تدریس مونته سوری بر این باور است که کودکان خود را آموزش می دهند: «ممکن است گفته شود که ما با استفاده از ذهن خود دانش کسب می کنیم. اما کودک دانش را مستقیماً در زندگی روانی خود جذب می کند. همانطور که به سادگی با ادامه زندگی، کودک یاد می گیرد که به زبان مادری خود صحبت کند» (مونته سوری، 1966).
- دوره های حساس: دوره حساس به موقعیت خاصی اطلاق می شود که کودک در دوران نوزادی خود در حالی که هنوز در روند رشد سریع اولیه است به دست می آورد. این یک حالت گذرا است و به کسب یک صفت خاص اشاره دارد. هنگامی که این صفت یا ویژگی به دست آمد، حساسیت ویژه هم از بین خواهد رفت.
- محیط آماده شده: محیط آماده شده، مطالب و تجربیات آموزشی را در قالبی منظم در اختیار کودکان قرار می دهد. آزادی ویژگی اساسی محیط آماده است. از آنجایی که کودکان در محیط آزادند که مواد مورد علاقه خود را کشف کنند پس آنچه را که در آنجا پیدا کنند را جذب خواهند کرد.
- آموزش خودکار: در روش تدریس مونته سوری این مفهوم را که کودکان قادر به آموزش خود هستند، «خودآموزی» (که به عنوان خودآموزی نیز شناخته می شود) می نامد. کودکانی که فعالانه در یک محیط آماده مشارکت دارند و از آزادی انتخاب استفاده می کنند به معنای واقعی کلمه خود را آموزش می دهند. معلمان مونته سوری کلاس های درس را آماده می کنند تا بچه ها خودشان را آموزش دهند.
مبانی رهبری، آموزش و ارتباطات مدارس مونته سوری
- مدیر/کمتر: معلم ناظر است، شروع می کند، عقب نشینی می کند و در صورت لزوم کمک می کند
- کنترل خطا: تشویق به اصلاح خود، منجر به پذیرش خود، استقلال مسئولیت و تغییر عمل می شود
- آموزش تشویقی: معلم به جای انطباق با استانداردهای تعیین شده، سبک یادگیری فطری کودک را تشویق می کند، در حالی که در صورت نیاز به او کمک می کند.
- خود هدایتی: دانشآموزان کار خود را انتخاب میکنند، و در واقع باید «کار» خود را انجام دهند و پیگیری کنند.
ایده های برنامه درسی دوره مونته سوری
- پیش خواندن: قرار گرفتن در معرض کتاب، آواز، داستان، نمایشنامه و قافیه به عنوان برنامه درسی پیش از خواندن
- زندگی عملی: تا کردن، دوختن، دکمه زدن، برش، استفاده از ابزار، زیپ، ریختن و غیره را بیاموزید (ابزارهایی مطابق با سن کودک )
- جشن رشد: در آغوش گرفتن و آموزش در مورد و از طریق زمان انتقالی که رشد فیزیکی در حال رخ دادن است
استراتژی های آموزشی روش تدریس مونته سوری
- جغرافیا: کشورهایی که با نقشه، غذا، رقص، آهنگ، داستان و تاریخ با هم یاد میشوند
- یادگیری فصلی: دروس برای پاییز، زمستان، بهار و تابستان، با چارچوبهای زمانی و جغرافیای محتوا در ذهن ایجاد میشوند.
- یادگیری آزادی: محیطی برای کودک تنظیم شده است تا از تخیل و آزادی برای انتخاب فعالیت ها و مواد آموزشی استفاده کند که باعث کنجکاوی می شود.
- یادگیری انتخابی: کودکان تشویق می شوند تا در سنین پایین لباس خود را انتخاب کنند و خودشان لباس بپوشند
- سوابق کاری: کودکان سوابق مستمری را نگه میدارند و کارهای انجام شده را در طول روز ثبت میکنند و به آنها فکر میکنند
- از کلاس بیرون بروید: همه موضوعات را در خارج از خانه و همچنین فعالیتهای خارج از منزل مانند فوتبال و بولینگ آموزش دهید.
- برنامه بیرون رفتن: دانش آموز برنامه ای را برای بیرون رفتن از کلاس در گروه های کوچک و خودمختار (با همراهان) برای انجام یک فعالیت خاص تنظیم کرده است.
ابزار و اسباب بازی های آموزش مونته سوری
- حواس: با استفاده از حواس خودمان به عنوان ابزار، کودک یاد می گیرد که خود را با جهان مرتبط کند. مثال: صداهای آوازی در فعالیت کلاس درس
- Sandpaper Letters: راه لمسی برای لذت بردن از معرفی صداهای حروف
- ابزارهای زندگی عملی: ابزارهایی متناسب با سن کودک برای ماهیچه های تازه در حال رشد به منظور فعال کردن فرآیند یادگیری و چگونگی عملکرد بدون اینکه با محدودیت ابزارهایی متناسب با اندازه و وزن بزرگسالان دچار محدودیت شوند.
- فعالیتهای برش برای بچهها، اسباببازیهای شکلدهی برای بچهها، شکلها، فلش کارتها
- پوشه های کاری: یک پوشه برای کار در حال انجام و دیگری برای کار تکمیل شده است
- جعبه دائمی اشیاء: کودکی توپ کوچکی را در سوراخی در جعبه می اندازد. توپ از جعبه بیرون میآید و داخل سینی متصل میشود، بنابراین به کودک این امکان را میدهد که با دیدن اینکه توپ قطعا ناپدید نشده است، ماندگاری شی را تجربه کند.
- این کار حرکات دقیق دست، کنترل مچ و انگشت (معروف به “حرکات دست اصلاح شده”) را در حین ارسال اطلاعات به مغز انجام می دهد.
- بلوک: یک اسباب بازی ضروری برای همه مراحل رشد در نظر گرفته می شود.
- پازل ها: این ها می توانند پازل هایی برای ایجاد یک تصویر ساده یا پیچیده باشند یا پازل های حل مسئله از چوب یا فلز ساخته شده و از چالش های آسان تا چالش برانگیز حتی برای بزرگسالان متغیر است.
طراحی کلاس درس مونته سوری
- کابین های انفرادی: فضاهای مخصوص هر کودک برای نگهداری وسایل شخصی اش
- بازی آشپزخانه با کاسه های واقعی و غیره برای آموزش دست زدن به اشیاء شکننده… و تمیز کردن آنها در صورت شکستن
- آینه ها و قفسه های قد کودک – جاروها، ابزار و غیره به اندازه کودک نوپا.
- گوشه مطالعه: فضایی خاص برای مطالعه آرام طراحی شده است: صندلی راک، چراغ مطالعه، قفسه کتاب، کیسه های لوبیا
- میز صلح: جدول حل تعارض و منطقه برای شرکت در گفتگوی متفکرانه(بسیار عالی)
- منطقه زندگی عملی: منطقه ای که برای یادگیری استفاده از دستان شما تعیین شده است: ابزار، خیاطی، تا کردن، دکمه و غیره.
- محیط یادگیری آزاد: این محیط برای تشویق تخیل و آزادی از طریق در دسترس بودن انتخاب فعالیت ها و مواد آموزشی که باعث کنجکاوی می شود طراحی شده است.
کلاس مونته سوری، بهترین روش تدریس برای کودکان
کلاس مونته سوری برای کودکان در همه رده های سنی روشی ایده ال است. موضوعات و فعالیت های طراحی شده در آموزش مونته سوری، با توجه به علایق کودکان انجام می شوند. در روش تدریس مونته سوری، طراحی فعالیت های آموزشی با توجه به سن کودک است. در مدارس مونته سوری کودکان می توانند با انتخاب انجام کار به صورت گروهی یا فردی، انتخابی خلاقانه در نوع یادگیری داشته باشند. آزادی کودک در انتخاب و تکرار یک فعالیت، نقشی مهم در تمرکز او بر موضوعی خاص دارد. اموزش مونته سوری برای کودکان علاوه بر ارتقای تعاملات اجتماعی، در انتقال تجربیات به آنها نیز نقشی مهم دارد.
اگر علاقمند به یادگیری و آموزش کودک خود در دوره مونته سوری هستید، در موسسه راشد می توانید این هدف را اجرایی کنید. با آموزش زبان انگلیسی به روش مونته سوری
در این موسسه علاوه بر پیشرفت در یادگیری زبان، تعامل مهارت های اجتماعی و انتقال تجربیات را به کودکتان شاهد هستید.
سوالات متداول
مونته سوری به چه معناست؟
مونته سوری یک روش آموزشی توسط کودک است که توسط پزشک ایتالیایی دکتر ماریا مونتسوری توسعه یافته است. این یک رویکرد کل نگر به آموزش دارد و هدف آن توسعه توانایی های فیزیکی، اجتماعی، عاطفی و شناختی کودکان از طریق کاوش در دنیای اطراف آنها و استفاده از تخیل آنها برای ایجاد پایه ای برای یادگیری مادام العمر است.
مهد کودک مونته سوری چگونه کار می کند؟
یک مهدکودک مونته سوری، کودکان را در محیطهای آموزشی آماده میکند تا بتوانند آزادانه فعالیتهایی را که میخواهند انجام دهند، انتخاب کنند. کودکان از طریق بازی یاد میگیرند و از اسباببازیها و منابع مونته سوری که بهراحتی در دسترس و طراحی شدهاند، استفاده میکنند. اگرچه کودکان توسط یک معلم آموزش دیده راهنمایی می شوند، کودکان تشویق می شوند تا خودشان انتخاب کنند.
اسباب بازی های مونته سوری چه ویژگی خاصی دارد؟
نحوه طراحی اسباب بازی های مونته سوری نقش کلیدی در رشد کودکان دارد. این اسباببازیها برای تحریک حواس طراحی شدهاند و به گونهای طراحی شدهاند که کودکان را به آزمایش تشویق میکند، به رشد مهارتهای حرکتی و یادگیری کمک میکند. به عنوان مثال یک پازل اشکال هندسی چوبی است که به کودک می آموزد که چوب چه حسی دارد، به آنها کمک می کند تا اشکال را شناسایی کنند و همچنین ریاضیات و مهارت های حرکتی خود را بهبود بخشند.
معلم مونته سوری چه می کند؟
معلمان مونته سوری به عنوان کارگردان یا راهنما شناخته می شوند و برای راهنمایی به جای آموزش بسیار آموزش دیده اند. آنها اطمینان حاصل می کنند که محیط آموزشی به دقت برای حمایت از انتخاب خود به خود و علایق شخصی کودکان آماده شده است و سپس کودکان را مشاهده کرده و تشویق می کنند تا در فعالیت ها شرکت کنند.
فلسفه روش مونته سوری در آموزش چیست؟
اعتقاد بر این است که محیطی که بر اساس اصول مونته سوری تنظیم شده است به کودکان سطح عمیق تری از درک زمینه های مختلف یادگیری را می دهد. کودکان تشویق می شوند که از غرایز طبیعی خود پیروی کنند و به هر چیزی که به ذهنشان می رسد پاسخ دهند، انتخاب های خلاقانه را از کنجکاوی طبیعی تحریک می کنند و عشق به یادگیری ایجاد می کنند.
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سلام وقت بخیر
محیط آموزشی طوری هست که خردسالان بتونن چند ساعت داخل کلاس باشن؟
یا اینکه هر جلسه آموزشی چه مدت زمانی هست؟
ما در حین اینکه تمام تمرکز خودمون رو برای آموزش کودکان می ذاریم محیط آموزشی رو کاملا شاد و کودکانه کردیم که برای کودک جو کلاس و محیط کلاس سنگین نباشه و کودک از محیط کلاس زده نشه مدت زمان کلاس ها هم با توجه به گروه سنی کودک بین ۶۰ و ۷۵ دقیقه است .
سلام وقت بخیر
این کلاس برای خردسالانی که مشکل نقص توجه دارن هم مفیده؟
با سلام و وقت بخیر خدمت شما با توجه به سوال اول برای خردسالانی که مشکل نقص دارند ما به صورت حضوری مشاوره رو انجام میدیم که کاملا مشخص میشه اگر کودک به طور جدی دچار مشکل نباشه می تونه در کلاس های ما شرکت کنه در غیر این صورت نه ولی در کل مهارت مونته سوری برای پرورش تمرکز پیشنهاد شده که برای ایشون هم صدق می کنه.
برای مشاوره می توانید با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:
۰۵۱-۳۸۸۲۸۸۲۷
سلام این روش فوق العاده برای دوقلوهای شیطون من جواب داد و بسیار از موسسه راشد راضی هستم
سلام زهرای عزیز
کوچولوهای نازنین شما برای ما و مدرسین بسیار دوست داشتنی هستند و پیشرفت بچه ها باعث افتخار ماست.
سلام وقت بخیر
محیط اموزشگاه و اساتید واقعا عالی هستن
پسرم تو 6 ماه میتونه انگلیسی صحبت کنه و معنیشو کامل میفهمه
سلام جناب جهان فرد عزیز وقت شما هم بخیر
روش اموزش زبان کودکان در موسسه راشد به روش مونته سوری هستش که در کیفیت اموزش کودکان به شدت تاثیر داره.
و رضایت شما باعث افتخار 🙂