بازاریابی محتوی (بررسی مفهوم، اهمیت و چگونگی انجام)
آیا می دانید بازاریابی محتوی چیست؟ چگونه مخاطبینی را جذب کنیم که تجارت دیجیتال شما را بسازند. اگر تمایل دارید که تجارتتان را به صورت آنلاین بازاریابی کنید، از آموختن بازاریابی محتوی راه گریزی نخواهید داشت. بازاریابی محتوی در هرآنچه می بینید و میشنوید حضور دارد. بازاریابی محتوی یعنی تولید و به اشتراکگذاری محتوی رایگان و ارزشمند بهمنظور جذب و تغییر دادن دیدگاه مشتریان بهگونهای که مشتری ثابت شما بشوند و دائم از شما خرید کنند. نوع محتوایی که به اشتراک میگذارید ارتباط بسیار نزدیکی با آنچه میفروشید دارد؛ بهبیاندیگر، شما آنچه را که مردم میدانند به آنها آموزش میدهید، مثلاً، برای معامله کردن با شما بهاندازه کافی به شما اطمینان داشته باشند.
بااینوجود معنای واقعی بازاریابی محتوی برای تجارت شما چه است؟ چه تفاوتی با روشهایی که تاکنون برای فروش محصولات تو یا خدماتتان بکار میبردید دارد؟
محتوی مفید باید در مرکز بازاریابی شما قرار بگیرد
بیش از صد سال است که با مفهوم بازاریابی محتوی آشنا هستیم و طبق گزارش Google Trends قوانین آن در 2007 به طور شگفت انگیزی موردتوجه عموم قرار گرفت. البته زمانی که اخیراً کتاب الکترونیکی را راهاندازی کردیم که به بسیاری از سؤالات مربوط به محتوی بازاریابی پاسخ میدهد دریافتیم که بسیاری از خوانندگان ما اخیراً در آغاز کار قرارگرفتهاند. بهاینترتیب، لازم دانستیم که از پوشش دادن تمام مبانی اصلی و پایه اطمینان حاصل کنیم. اگر شما جدیداً به آزمودن این روش جدید روی آوردهاید و یا اگر برای ادامه کارتان به توضیحات بیشتری نیاز دارید درهرصورت این پست برایتان مفید خواهد بود. بازاریابی سنتی لحظهبهلحظه کیفیت و کارآمدی خود را بیشازپیش از دست میدهد؛ بهعنوان بازاریابی که میخواهید روبهجلو حرکت کنید، باید راههای بهتر و مؤثرتر را بشناسید.
به بازاریابی محتوی وارد شوید
بازاریابی محتوی یک روش بازاریابی استراتژیک است که بر روی تولید و توزیع محصولات متمرکز است. محتوی پادار و ثابت مخاطبین مشخص و تعریفشده را به سمت خود جذب میکند و باعث میشود مشتری بهترین رفتار ممکن را نسبت به محصول از خود نشان دهد.
بهجای اینکه بر روی محصول و یا خدماتتان خیمه بزنید، بازاریابی محتوی به شما کمک میکند تا محتوی مفید و مربوط به دیدگاهها و نیازهای مشتریان را تهیه کنید و به آنها کمک کنید تا نیازشان را برطرف نمایند. بازاریابی محتوی چیست؟
برندهای معتبر از بازاریابی محتوی بهره میبرند
تحقیقات سالانه ما نشان میدهد که بازاریابان بزرگ همگی از بازاریابی محتوی استفاده میکنند. در حقیقت، بسیار از سازمانهای برجسته در جهان، مثل P&G, Microsoft, Cisco Systems, and John Deere طبق بازاریابی محتوی وارد بازار میشوند. اما بااینوجود بازاریابی محتوی برای مشاغل و تجارتهای کوچک هم کاربرد دارد؛ زیرا حتی برای فروشگاههای بسیار کوچکی که توسط یک نفر اداره میشود هم نتایج مثبتی را به همراه داشته است.
بازاریابی محتوی برای درآمد کل سالانه کمپانی شما و حتی برای مشتریانتان مفید خواهد بود.سه دلیل کلیدی برای کاربرد مؤثر بازاریابی محتوی برای کمپانیهایی که از آن بهره میبرند وجود دارد:
- افزایش حقوق
- کمتر شدن هزینهها
- جذب مشتریان بهتری که نسبت به محصول شما وفادار هستند
محتوی، اکنون و آینده بازاریابی را تحت تأثیر قرار میدهد
برای فهم این منظور باید به تعریف بازاریابی محتوی برگردید. به تفاوت میان بازاریابی محتوی و دیگر اطلاعاتی که به شما کمک میکنند تا محصولتان را به مشتری بفروشید توجه کنید. کمپانیها دائماً در حال ارسال تبلیغات محصول خود به مشتریان هستند و شاید به دلیل حجم زیاد این تبلیغات است که مشتریان درحالیکه تبلیغات را نخواندهاند آنها را از حافظه تلفن همراه و یا ایمیلشان حذف میکنند. بازاریابی محتوی به شما کمک میکند تا به شیوهای جدید صدها آگهی تبلیغانی را برای افراد ارسال کنید.
بدون داشتن محتوایی مناسب بازاریابی غیرممکن است
علیرغم نوع تاکتیکهایی که شما در بازاریابی استفاده میکنید، بازاریابی محتوی هم میتواند بخشی از پروسه معرفی و فروش محصولتان به مشتری باشد و این یک استراتژی مجزا از دیگر روشهای شما نخواهد بود. محتوی باکیفیت بخشی از تمام اشکال بازاریابی است:
- بازاریابی در شبکههای اجتماعی: استراتژی بازاریابی محتوی قبل از استراتژی شبکه اجتماعیتان مطرح است و پیش از آن از اهمیت برخوردار است.
- CEO: موتورهای جستجوگر به تجارتهایی که کیفیت و محتوی پایدار منتشر میکنند پاداش میدهد.
- PR: استراتژیهای موفق PR مشکلات خوانندگان و رفع آنها را مورد خطاب قرار میدهند و نه تجارت آنها را.
- PPC: برای PPC در کار، باید محتوی قدرتمندی در پس آن نهفته باشد.
- بازاریابی نامحدود: محتوی کلید اصلی وارد شدن به ترافیک نامحدود و اعتبار است.
- استراتژی محتوی: استراتژی محتوی بخشی از استراتژی بازاریابی محتوی است.
برای موفق شدن در بازاریابی محتوی، داشتن استراتژی بازاریابی محتوی سندیت دار شده از اهمیت زیادی برخوردار است. بازاریابی محتوی چیست؟
تعریف بازاریابی محتوی
فکر میکنید که جای چیزی خالی است؟ آیا متوجه شدهاید که برای تعریف هدفتان به برخی از لینکها توجه نکردهاید و آنها را جا انداختهاید؟ بازاریابی محتوی لینکهای مفید بسیاری را در اختیار شما قرار میدهد. اگرچه، هنگامیکه توجه اولیه شما به لینکها معطوف میشود ممکن است گیج و گمراه شوید. با تمرکز کردن بر اعتبار و قابلیت دیداری در ابتدا، خواهید توانست بهترین لینکها را جذب کنید. در ادامه این مقاله اندکی به مزایای SEO خواهیم پرداخت اما اشتباه نکنید: بازاریابی مؤثر محتوی همچنان مهمترین و کاربردیترین هدایتکننده بالا بردن رنکینگ و سرچ در اینترنت خواهد بود. لینکها همچنان از اهمیت زیادی در جهان SEO برخوردارند. اگرچه همانطور که در بالا اشاره کردیم، اگر صرفاً بخواهید بر ایده قدیمی SEO متمرکز شوید قطعاً ایده خطرناکی خواهد بود.
طبق هدف اصلی این پست، ما بر روی بازاریابی محتوی متمرکز هستیم که با هدف افزایش فروش و قرار گرفتن در ردههای بالای فروش سالانه طراحیشده است. البته در بسیاری از موارد مجبور خواهید بود با افرادی که هرگز مشتری شما نخواهند شد ارتباط برقرار کنید و ازاینجهت که این گروه از افراد میتوانند محتوی شما را در میان دیگران منتشر کنند این ارتباط اهمیت بسیاری خواهد داشت. بهعلاوه، زمانی که مردم با شما ارتباط برقرار میکنند، ماهیت محتوی که شما باید برای واردکردن آنها به مرحله بعدی که همان ورود به تونل افزایش فروش است تولید کنید، با محتوی این پست متفاوت خواهد بود و در عرصههای دیگر بازاریابی محتوی گنجانده میشود.
بهترین روش فکر کردن به بازاریابی محتوی از منظر ارتباط و اعتبار این است که آگاهی مردم را نسبت به برندتان افزایش دهید؛ این بهترین گام برای شروع خواهد بود.
افراد دیگری که با آنها سروکار دارید
گروههای دیگری وجود دارند که توجه کردن به آنها ارزشمند است و برایتان مفید خواهد بود. افرادی که در گروههای مخاطب هدف شما قرار ندارند. این گروهها عبارتنداز:
- افراد رسانهای و بلاگرها
- افراد تأثیرگذار
افراد رسانهای ازآنجایی اهمیت دارند که میتوانند درباره محتوی شما مطلب بنویسند و یا برخی از محتویات شما را در سایتشان منتشر کنند و در هر دو سناریو، شما با مخاطبینتان تماس بیشتری خواهید داشت.
افراد تأثیرگذار میتوانند گروههای افراد رسانهای را هم شامل شوند اما نه الزاماً. بهعنوانمثال، افرادی که فالوینگ های زیادی در شبکههای اجتماعی دارند، حتی اگر خودشان صاحب بلاگ و یا صاحب سایت رسانه نباشند.
اگر این دسته از افراد محتوی شما را منتشر کنند، تأثیر بسیار مثبتی را به همراه خواهد داشت و میتواند باعث شود بسیاری از افراد رسانهای محتوی شما را مشاهده کنند و سپس درباره آن بنویسند و یا از شما درخواست مصاحبه کنند.
یا حتی میتواند موضوع بهسادگی همین سادگی باشد که فرد رسانهای فقط از حضور شما مطلع باشد و بعدها، زمانی که از ایشان میخواهید که درباره محتوی محصولتان با شما صحبت کنند، قبلاً اعتماد و اعتبار لازم را کسب کردهاید و بهاینترتیب شانس شما برای گفتگوی موفقیتآمیز افزایش خواهید یافت.
بازاریابی محتوی درباره ارتباطات
بازاریابی محتوی با هدف افزایش شهرت و دیده شدن، به افزایش محصولات و یا خدمات شما نمیپردازد بلکه به ارزش بخشیدن به افرادی که مشتری محتوی شما هستند توجه میکند.
اگر این روند را بهصورت مستمر ادامه دهید، افراد احساس میکنند با شما ارتباط دارند، حتی اگر مستقیماً هیچگونه تعاملی با شما نداشته باشد. آنها در ذهن شما “دیدن شما را بهعنوان افراد خوب” آغاز میکنند و شما هم دقیقاً به همین دیدگاه نیاز دارید چون آنها در ادامه به شما اعتماد خواهند کرد. بازاریابی محتوا چرا و چگونه
برقراری چنین ارتباطی از اهداف اصلی بازاریابی محتوی است. در اینجا به برخی از دستورالعملهایی که باید در زمان تولید محتوی در ذهنتان بپرورانید اشاره میکنیم:
- خدمات و یا محصولات خود را افزایش ندهید.
- صرفاً یک محتوایی که به ارزش آن افزودهاید تولید کنید.
- گفتگو کنید و سؤال بپرسید
- در پستها و شبکههای اجتماعی مستقیماً به سؤالات مردم پاسخ بدهید
- راههایی را پیدا کنید که مردم بتوانند بهآسانی شما را پیدا کنند.
هرچه بیشتر و بیشتر به دستورالعملهای بالا توجه کنید، ارتباطتان با خوانندگان و مشاهدهکنندگان رشد بیشتری خواهد کرد.
ما متوجه شدهایم که اغلب سازمانها یک یا چند بخش از این پروسه را معوق رها میکنند. مشکلات شایع عبارتاند از:
- تمرکز کردن بر روی اجرا لینکها
- فقدان همکاری میان گروه اجتماعی و PR
- بیمیلی نسبت به تولید محتوی غیر تبلیغاتی
- هدف قراردادان کانالهای اشتباه
- فقدان طراحی مناسب قبل از اجرا کار
- بیتوجهی به افراد تأثیرگذار و افراد رسانهای
- شکست در فهم صحیح از اهمیت ارتباط با مخاطب هدف
درک دقیق و صحیح از مبانی اساسی و زیربنایی بازاریابی محتوی به شما کمک خواهد کرد تا در این زمینه موفقیتهای بیشتری را کسب کنید.
چگونه بازاریابی محتوی با نقشهای مربوط هماهنگ میشود
با توجه به اینکه استراتژی بازاریابی محتوی یکرشته فرعی از استراتژی محتوی است، آیا به این معناست که افرادی که بازاریابی میکنند بهعنوان استراتژیست های محتوی شناخته میشوند؟ همیشه نه. در اغلب سازمانها، تیم استراتژیست های محتوی و بازاریابان محتوی در دپارتمانهای مجزا مشغول به کار هستند، حتی اگر برای انجام یک پروژه در کنار یکدیگر نشسته باشند. بازاریابان محتوی بهصورت اختصاصی گزارشهای خود را به تیم بازاریابی ارائه میدهند درحالیکه استراتژیست های محتوی گزارشهای خود را به UX ارسال میکنند.
من نمودار زیر را که کریستینا هالورسن در ارائههای خود از آن استفاده میکند به دانشجویانم نشان میدهم. این نمودار تمامی نقشهای احتمالی ممکن را در یک وب تیم بهصورت جزءبهجزء نشان داده است.
در اینجا نقش بازاریاب محتوی در ارتباط با نقشهای مجاور وی عنوان شده است. به یاد داشته باشید که یک نقش الزاماً به یک فرد اختصاص ندارد. گاهی اوقات چندین نفر یک نقش را ایفا میکنند و گاهی دیگر یک نفر چندین نقش را ایفا میکنند.
- بازاریاب محتوی در ارتباط با آنالیست وب: بهمنظور شناخت بهترین روش برای هدف قرار دادن مشتری، دیدگاههای وب آنالیست را در زمان مناسب و محتوی مناسب جمعآوری میکند.
- بازاریاب محتوی در ارتباط با استراتژیست محتوی: انتشار بازاریابی محتوی برنامه را طراحی میکند و درعینحال با تمام استراتژیهایی که محتوی استراتژیست با مشارکت سهامداران فرمولبندی کرده است، تنظیم میشود.
- بازاریاب محتوی در ارتباط با ویراستار وب: به استانداردهای ویرایشی مقررشده و اجراشده توسط ویراستار وب توجه میکند.
البته بازاریاب محتوی صرفاً با ششضلعیهای مجاور در نمودار بالا کار نمیکند بلکه در کنار نقشهای دیگر نیز کار میکند.
با توجه کردن بیشتر به شبکه این ارتباطات، بیشازپیش به معنای ارتباط بازاریابی محتوی و استراتژی محتوی پی خواهید برد.
این دیدگاه نقطهنظر من را درباره استراتژی بازاریابی محتوی بهعنوان شاخه فرعی استراتژی محتوی تقویت میکند. استراتژیست های محتوی کارهای را انجام میدهند که بازاریابان محتوی انجام نمیدهند و برعکس. عرصهای که در آن دو عملکرد یکدیگر را پوشش میدهند – جایی که افراد بهصورت استراتژیک درباره بازاریابی محتوی فکر میکنند – همان استراتژی بازاریابی محتوی است.
مهم نیست که چه کسی در منطقه میانی کار میکند؛ میتواند استراتژیستی باشد که بازاریابی محتوی انجام میدهد و یا بازاریاب محتوی باشد که استراتژی بکار میبرد. آنچه اهمیت دارد کاری است که انجام میشود. با توجه به بازاریابی سنتی که ارزش خود را بیشازپیش ازدستداده است، این همپوشانی عرصهها – استراتژی بازاریابی محتوی – امروزه میتواند عامل یکی از بزرگترین رشد پیشرفتهای سازمانی گردد.
شفافیت
بهطور خلاصه میتوانیم بگوییم زمانی که از واژه ” استراتژی محتوی”، “بازاریابی محتوی” و ” استراتژی بازاریابی محتوی” استفاده میکنیم افرادی که جدیداً میخواهند وارد این فیلد شوند و تصمیمات جدید سازمانی را بر این اساس اتخاذ کنند، گیج میشوند. بازاریابی محتوی، استراتژی محتوی
به عقیده من تمایز مین این سه نقش طبق زیر تعریف میشود:
- استراتژیست محتوی: محتوی را که شامل تلاش برای بازاریابی است را طراحی و هدایت میکند.
- استراتژیست بازاریابی محتوی: محتوی را بهصورت اختصاصی برای بازاریابی طراحی و هدایت میکند.
- بازاریاب محتوی: میتواند نقش استراتژیک، نقش تاکتیکال و یا ترکیبی از این دو نقش را در هنگام اجرا بازاریابی محتوی ایفا کند.
بررسی 3 واژهای که ما را گیج میکند: بازاریابی محتوی، استراتژی محتوی، استراتژی بازاریابی محتوی
آیا در جستجوی کار هستید – یا به دنبال فردی برای استخدام کردن هستید – در فیلدهایی که با “محتوی بازاریابی” یا “استراتژی محتوی” یا ” استراتژی بازاریابی محتوی” ارتباط دارند؟ آیا این واژهها در گفتگوهایی که دارید و متونی که تا به امروز خواندهاید وجود داشتهاند؟ اگر اینطور است حتماً میدانید که استعمال مردم از این واژهها نادرست بوده است.
میدانید که در بسیاری از مواقع از واژهها بهطور نابجا استفاده میشود و یا حتی بهجای یکدیگر استفاده میشوند بهطوریکه ممکن است به انجام تصمیمات اشتباه در تجارت منجر شوند.
به دلایل شغلی و حرفهایمان، همه ما که در این فیلدها کار میکنیم میبایست به تفاوتها و شباهتهای این واژهها دقت کنیم – و از آنها در جای مناسب استفاده کنیم.
بهعنوانمثال، برای شغل “استژیست محتوی ” به دنبال کار بگردید. به جلو حرکت کنید و خجالت نکشید. یک دوجین کار پیدا خواهید کرد. در شرح مفاد شغلی، آیا به تم آن توجه میکنید؟ شرط میبندم که با لیستی از وظایف مربوط به نوشتن ویرایش و منتشر کردن محتوی آغاز میکنید؛ اما باوجوداینکه این لیست حامل شرح وظایف شغلی ازآنچه بسیاری از بازاریابان محتوی انجام میدهند است، با آنچه استراتژیست های محتوی مدنظر قرار میدهند متفاوت است.
قطع ارتباط در کجا اتفاق میافتد؟ بازاریابی محتوی چگونه با استراتژی محتوی مرتبط میشود و استراتژی بازاریابی محتوی چگونه در آن گنجانده میشود؟
بازاریابی محتوی بهعنوان یکرشته فرعی
من استراتژی بازاریابی محتوی را بهعنوان یکرشته فرعی از استراتژی محتوی تعریف میکنم. در اینجا تفاوت میان این دو واژه را تعریف میکنیم:
- استراتژی محتوی یکرشته فرعی از تجربه کاربر است. شخصی که در این نقش قرار دارد بهصورت جامع به محتوی یک سازمان توجه میکند مسیری را ترتیب میدهد که بر تجربه مردم از استفاده از آن برند تأثیرگذار باشد. استراتژیست های محتوی به این فکر میکنند که چگونه تمامی محتوی سازمان با یکدگر هماهنگ میشوند بهطوریکه استراتژیست هایی مثل راهل آن و بیلی “استراتژی محتوی” را با “چتر استراتژی” برابر کردهاند.
- استراتژی بازاریابی محتوی بهطور اخص با بازاریابی محتوی سروکار دارد. استراتژیست های بازاریابی محتوی با کمک کردن به مردم در تصمیمگیری و یا حل مشکل در نقاط مختلف تجربهشان با آن برند، مشخص میکنند که چه محتوایی اساس فکر مشتری را میسازد.
بازاریابی محتوی با بازاریابان توضیح میدهد
امیدوارم مثالهای بالا برای شما روشن کرده باشد که بازاریابی، درباره برند، محصولات و یا خدمات شما صحبت نمیکند. بلکه به مخاطب میپردازد. بازاریابی محتوی از چه چیزی مراقبت میکند؟
آنچه اهمیت بیشتری دارد این است که “شما چگونه میتوانید چیزی را تولید کنید که دیگری توان تولید آن را نداشته باشد بهطوریکه برند شما مردم را متقاعد کند که مناسب است و مردم را به خود جلب کند؟
بازاریابی محتوی چیزی متفاوت از بازاریابی سنتی محصولات است؛ روشهای سنتی مثل فروش مکمل و یا دیگر اطلاعات خاص مربوط به محصول. محتوی بازاریابی شامل چیزهایی مثل مقالات آموزشی، کتابهای الکترونیکی، ویدئوها، سرگرمیها و وبینارهایی است که به سؤالات ویژه مردم پاسخ میدهند و به آنها چیزهایی را ارائه میدهد که نمیتوانند مشابه آن را در جای دیگری پیدا کنند. بازاریابی محتوی بهترین روش است برای تبدیل محصولتان به چیزی که شبیه محصول هیچ شخص دیگری نیست.
اگر در نظر مردم به یک منبع معتبر و قابلاطمینان تبدیل بشوید بهطوریکه بتوانید مشتریان بالقوه را به سمت خود جلب کنید، تجارتتان خواهد توانست که مخاطبین وفاداری را داشته باشد که برند شما را قادر میسازد تا ارتباط میان خود و مشتریان را تقویت کند، فعال باشد و رشد کند و درعینحال منافع خود را افزایش دهد. توضیح مفهوم بازاریابی محتوی
بازاریابان چگونه از طریق محتوی بازاریابی موفق میشوند
باوجوداینکه ممکن است درحالیکه در فکر هستید سرتان را تکان میدهید بگویید “این همان چیزی است که من میخواهم” اما باید بدانید که محتوی بازاریابی بدرد همه نمیخورد – و شما هم نباید صرفاً ازاینجهت که این موضوع بازار داغی دارد آن را بپذیرید.
محتوی بازاریابی کار و تلاش، استقامت و صبر بسیار میخواهد – هرکسی نمیتواند در آن موفق شود.
اما اگر حقیقتاً میخواهید تجربه بهتری برای مشتریانتان فراهم آورید و درعینحال در بر مفاهیم اساسی تجارت تأثیر مثبت برجا بگذارید، بازاریابی محتوی میتواند روش کاربردی ایده آلی را در اختیار شما قرار دهد.
در اینجا به دلایل اصلی که چرا بازاریابان در تلاشاند تا بازاریابی محتوی را بکار ببندند میپردازیم:
مردم از طریق موتورهای جستجوگر مثل گوگل به دنبال پاسخی برای سؤالات خود هستند و همزمان شما هم میخواهید که بیزینس تان در رنکینگ بالای نتایج جستجوها قرار بگیرد. پاسخ دادن به سؤالات مشتریان از طریق پست، کتاب الکترونیکی، ویدئوها و دیگر منابع محتوا کلید اصلی وارد شدن به این مسیر است. اگرچه که نشان دادن محصول فقط گام اول است اما اگر میخواهید از منافع محتوی بازاریابی بیشترین بهره را ببرید قطعاً گام بسیار مهمی خواهد بود. توضیح مفهوم بازاریابی محتوی
مثال: ریور پول و اسپاس اعلام کرده بودند که میخواهند بهعنوان بهترین آموزشدهندگان استخرهای فایبرگلاس در جهان شناخته شوند – و سپس در بلاگ پستها شروع کردند به پاسخ دادن به سؤالات مشتریان. طبق آنچه مارکوس شرایدن توضیح میدهد، با حرکت مشتریان به سمت آنها، این تصمیم یکی از کامیابترین و موفقترین روزهای زندگی آنها را رقمزده است. توضیح مفهوم بازاریابی محتوی
برای جذب مخاطبین علاقهمند و وفادار
میزان ارزشمندی محتوی شما با میزان جذب مخاطب و متقاعد کردن آنها برای قرار گرفتن در مسیر بیزینس شما برابر خواهد بود – بهعنوان ثبتنام کنندگان، مشتریان، تبلیغکنندگان و در شرایط ایدهال هر سه مورد آنها. زمانی که شنوندگانی داشته باشید که بتوانید آنها را مخاطب قرار دهید، محتوی شما به افزایش فروش و جذب کردن دیدگاه مثبت مشتریان خواهد انجامید و مشتریانتان به طرفداران وفادار برندتان تبدیل خواهند شد. توضیح مفهوم بازاریابی محتوی
مثال: جهان آلفا سونی یک پلت فرم محتوی است که به افرادی که درزمینهٔ عکاسی حرفهای هستند اختصاص دارد. درحالیکه هدف این پلت فرم این است که محصولات فروشی را برای دوربینهای لاین آلفا هدایت کند، محتوی آن صرفاً بر محصولات سونی متمرکز نیست و درعینحال اطلاعات آموزشی و کمککننده را هم در اختیار مخاطب قرار میدهد. این برند پسازاین که کار خود را بهعنوان بلاگ شروع کرد، محتوی خود را با پادکست و برنامه آموزشی تنوع بخشید.
برای جذب مشتریان جدید
قطعاً تولید درآمد کلید نهایی تمام بازاریابان است و محتوی بازاریابی میتواند هدایتگر خوبی برای این مسیر باشد. زمانی که مخاطبانی دارید که به شما اعتماد دارند و میخواهند صحبتهای شما را بشنوند، احتمال اینکه محصولات شما را پیگیری کنند بیشتر و بیشتر خواهد شد. بهعنوانمثال، ما فهمیدهایم که مشترکین CMI با احتمال بیشتری از فرصتهای اکازیون مثل شرکت در Content Marketing World کسب امتیاز خواهند کرد.
مثال: TD Ameritrade مجله چاپی و دیجیتال thinkMoney را برای مشتریان فعال خود تولید کرد – افرادی که میتوانند بیش از صدها بار در روز دادوستد کنند و وارد معامله شوند. TDA در روزهای اولیه کار خود بری تشخیص اینکه آیا صرف هزینه بیشتر برای این مجله توجیه اقتصادی دارد یا خیر برنامه خود را بازبینی و بررسی کرد. مدیران و هدایت گران این مجله، به مدت دو سال اطلاعات جمعآوری کردند و درنهایت به شواهدی دال بر ارزشمندی این مجله دست پیدا کردند: مشترکین و خوانندگان مجله توانسته بودند 5 بار بیش از افرادی که مشترک مجله نبودند توانسته بودند معامله انجام دهند. به بیان سادهتر، افرادی که مشترک این مجله بودند برای TD Ameritrade مشتریان بهتری بودند.
برای افزایش درآمد با مشتریان کنونی
دلیل دیگری که سازمانها از محتوی بازاریابی استفاده میکنند این است که میخواهند مشتریان وفادار بیشتری را جذب کنند زیرا بهاینترتیب ظرفیت بالقوه فروش از طریق بیش فروشی و فروش مکمل بالا میرود. در برخی موارد، خود برند میتواند محتوی را بهصورت پول درآورد.
مثال: مجله سنسبوری با داشتن 3 میلیون مشترک پرفروشترین مجله آشپزی در بریتانیا است – یک اجرا بازاریابی محتوی که هزینه خودش را پرداخت میکند. البته، آنچه بیشتر قابلتوجه است این است که از هر 10 خواننده 8 نفر پس از خواندن مجله، یکی از محصولات سنسبوری را خریداری میکنند.
برای واگذاری و یا کاهش هزینههای بازاریابی
سازمانها نیز از محتوی بازاریابی استفاده میکنند زیرا آنها نیز در مقایسه با برنامههای بازاریابی سنتی، از بازاریابی محتوی نتایج مشابه بهتری را کسب نمودهاند.
مثال: بانک جیسک یکی از بانکهای بزرگ دانمارک است که امروزه بهعنوان کمپانی رسانه فعالیت میکند. این کمپانی برای کسب نتایج بهتر نسبت به بازاریابی پرهزینه اسپانسرشیپ، بهکارگیری بازاریابی محتوی را آغاز کرد. این بانک Jyskebank.tv را ساخت که برنامههای مالی بسیار جذابی را تولید میکرد. توضیح مفهوم بازاریابی محتوی
امروزه، Jyske با بیزینسهایی کار میکند که نسبت به اهرمهای تخصص رسانهای آن علاقهمند هستند: Jyske بهجای اینکه برای پشتیبانی از فرصتهای بیرونی هزینه صرف کند از سازمانهای دیگر پروپوزال رسانه دریافت میکند – یک آپشن جذاب که باعث میشود بانک به برنامهها محتوی خود دست پیدا کند.
محتوی بازاریابی بهطوریکه برای خانوادهتان قابلفهم باشد
زمانی که مردم از شما میپرسند که مشغول به چهکاری هستید آیا پاسختان با نگاه مبهوت و طنزآمیز فرد مخاطب قرار میگیرد؟ و پسازآن از شما میخواهند که شغلتان را دقیقاً برای آنها توضیح دهید. توضیح مفهوم بازاریابی محتوی
همسر من هم تا روزی که درباره newsletter که تمامی تجارتهایی که بر امور مالی بازار تأثیرگذارند را پوشش میدهد با من صحبت کرد، در همین شرایط قرار داشت. او این خبرنامه را هرروز دنبال میکرد. همسرم توضیح داد که این خبرنامه به ارزش مالی سهامی که سهامداران میفروشند نمیپردازند بلکه اطلاعات ارزشمند و موثقی را در اختیار خواننده قرار میدهد – او برای سرمایهگذاریهایی که انجام میداد دادههای خوبی از این طریق دریافت میکرد.
من به او گفتم همین یعنی بازاریابی محتوی؛ و این نقطه عطفی بود برای درک مفهوم بازاریابی محتوی برای او – بازاریابی محتوی یک فعالیت آموزشی است اما به محصولاتی که یک کمپانی به فروش میرساند نمیپردازد. فروشنده چنان اطلاعات خوبی به شما میدهد که ناخودآگاه نسبت به آن برند وفادار شوید.
میتوانم مثال دیگی دراینباره مطرح کنم که به دخترم مربوط میشود. مجله تبلیغاتی «دختر آمریکایی» برای تبدیل چیزی به یک کالای مصرفی مناسب از محتوی استفاده میکند – یک عروسک.
«دختر آمریکایی» برای مخاطبان خود محتوی بسیاری را در خود جا داده است – و نیز تجربیات محتوی بسیار. بهعنوانمثال پیشنهاداتی از این قبیل دارد:
- تجربیات و رویدادهای روزمره افراد (در کافه با عروسکتان ناهار بخورید، اتفاقهای خاص مثل نقاشی کردن یا آتشبان شدن و یا حتی پکیجهای رزرو هتل که فرزند شما و عروسک را همراهی میکنند)
- اپلیکیشن ها
- بازیها
- ویدئوها
- آزمونها
- فیلمها
و این در حالی است که تعداد محتواهایی که «دختر آمریکایی» از طریق آنها با مخاطب ارتباط برقرار میکند آنقدر زیاد است که نمیتوانیم تمام آن را در این پست بگنجانیم. بهعنوانمثال ” مراقبت و نگهداری از شما” کتابی است که تماماً درباره رشد دختر شما نوشتهشده است.
این کتاب در دستهبندی خود در جایگاه دوم قرار دارد و بهعنوان هفتادوششمین کتاب محبوب در آمازون شناختهشده است. این کتاب توسط یکی از نمانامهای فروش عروسک نوشتهشده است اما عنوان آن هیچ ارتباطی با عروسک ندارد.
مجله “دختر آمریکایی” در چندین دستهبندی مختلف پرفروشترین مجله بوده است.
به طور خلاصه، محتوی بازاریابی “دختر آمریکایی” بر اینکه چگونه یک کودک میتواند با عروسک و هر آنچه در این دسته از آمار قرار میگیرد تعامل برقرار کند متمرکز است.
برای والدین، فکر کردن به سایت BabyCenter بسیار رایج است. زمانی که باردار بودم و سپس هنگامیکه دخترم در حال رشد بود، به نظرم آمد که مراجعه به این سایت لازم است. BabyCenter مثال خوبی از محتوی بازاریابی است. این وبسایت اولین مقصد دیجیتال برای تمام مادران باردار است و طبق آمارها از هر 10 مادر باردار 8 نفر در ماه به این سایت مراجعه میکند. جانسون و جانسون مالکBabyCenter است و محصولات مربوط به نوزادان و کودکان را به فروش میرساند.
بازاریابی محتوی در مقایسه با بازاریابی سنتی. تفاوتها؟
بازاریابی محتوی از بلاگ ها، پادکست ها، ویدئوها و سایت های شبکههای اجتماعی بهعنوان چرخ پیش برنده استفاده میکند.
ی رایترها عنوانهای جذاب، صفحاتی که توانایی متقاعد کردن خواننده را دارند و ایمیلهایی که به صورت امکان گفتگو کردن طراحیشدهاند را مینویسند.
دو تفاوت عمده؟
در تمامی استراتژیهای بازاریابی آنلاین، استراتژی و محتوی در کنار هم کار میکنند. درباره بازاریابی محتوی
امروزه %86 بیزینس ها از بازاریابی محتوی استفاده میکنند؛ اما یافتن بازاریابی محتوی مؤثر کار آسانی نیست.
بازاریابی محتوی مؤثر تمامی نیروهای متقاعدکننده از بهترین کپی رایتینگ ها را پوشش میدهد
زمانی که از تکنیکهای کپی رایتینگ برای تولید محتوی آنلاین استفاده میکنید، خواهید دید که خوانندگان:
- در محتوی شما ثبتنام خواهند کرد
- محتوی شما را برای دیگران به اشتراک میگذارند
اگر محتوی خود را برای مدتزمان طولانی منتشر کنید شاهد جذب مشتریان وفادار برای بیزینس دیجیتال خود خواهید بود.
البته باوجود مخاطبین بیشماری که جذب میکنید، با تعداد بیشماری از رقبای خود نیز طرف خواهید شد که برای موفقیت باید با آنها وارد رقابت شوید.
شما برای دوام آوردن در بازار باید فرمول دقیقی را تنظیم کنید، در رأس باقی بمانید و همیشه به دنبال رشد دادن پایه و اساس بیزنس خود باشید.
ترکیب کارآمد کپی رایتینگ و استراتژیهای بازاریابی برای محتوی شما
نحوه ترکیب کردن بازاریابی محتوی و کپی رایتینگ را بیاموزید: باید بیاموزید که چگونه مخاطبی را بسازید که بیزینس شما را رونق بدهد.
به خاطر داشته باشید که آن دسته از افرادی که هنگام تصمیم گیری برای خرید محصول و یا خدمات، تحت تأثیر تبلیغات قرار نمیگیرند، به دنبال اطلاعات ارزشمند هستند – محتوی.
اینجاست که محتوی شما که از طریق شبکههای اجتماعی منتشرشده است، ارائه محصول یا خدمات شما را برای بازاریابان با نیروی قدرتمندی مواجه میسازد.
بهاینترتیب میتوان نتیجه گرفت که آنچه مردم در جستجوی آن هستند، محتوی است و محتوی عالی است که در رنکینگ بالای گوگل قرار میگیرد و نتیجه این خواهد بود که مردم بهآسانی بیزینس شما را پیدا میکنند. درباره بازاریابی
محتوی بهترین روش برای دست یافتن به اهدافی است که برای آنها برنامهریزی کردهاید.
اهرمهای بازاریابی
یکی از بزرگترین تغییراتی که وب برای ما ایجاد کرده است این است که گفتگوی میان صاحب برند و مشتریان را در کنترل مستقیم قرار داده است.
در روزگار قبل از وب، اصلیترین کانال ارتباط با مشتری تلویزیون، متون چاپی و رادیو بود. برقراری هیچ تعاملی امکانپذیر نبود و حجم بسیار زیادی از مشتریان بالقوه پیامهای تبلیغاتی را فارغ از اینکه نیازی به آن محصول داشته باشند یا نداشته باشند دریافت میکردند.
وب این معضل را برطرف کرد بهطوریکه دیگر هیچ دلیلی وجود نداشت که مشتریان بالقوه با پیامهای تبلیغاتی که هیچ نیازی به آنها ندارند سروکار پیدا کنند. بهاینترتیب مشتریان میتوانند به صفحات مختلف در وب مراجعه نمایند و با انتخاب خودشان، دیگر محتوی غیر لازم را مصرف نکنند.
با گذشت زمان، دلایل نیاز به ایجاد این تغییر بیشازپیش احساس شد. برندهای باهوش متوجه شدند که حقیقتاً لازم است برای افزایش اعتبار خود از محتوی استفاده کنند.
این طرز تفکر حتی به تبلیغات تلویزیونی هم نفوذ کرد، جایی که بسیاری از تجارتها در تلاشاند تا ایجاد تفریح و سرگرمی و در ادامه توجه به بازاریابی محتوی، به اعتبار و شهرت برند خود بیفزایند.
به همانجایی بروید که در دور نمای ذهنتان ایجاد کردهاید
با رشد فهم و اطلاعات درباره بازاریابی محتوی، تعداد کانالهای قابلدسترس در وب هم افزایش پیدا کردند. شما میتوانید محتوی خودتان را در سایت خودتان منتشر کنید، برای انتشار محتوی در سراچههای ترد پارتی، ارتباطاتتان را منتشر کنید و یا پلتفرمهای شبکهها اجتماعی را پوشش دهید.
اگرچه، شبکههای اجتماعی گزینههای متعدد زیادی دارند و سایتهای بسیار فراوانی وجود دارند که برندها میتوانند محتوی خود را در آنها منتشر کند و البته ازآنجاییکه مشتریان صرفاً به تعداد اندکی از آنها را مراجعه خواهند کرد، انتخاب کانالهایی که بیشترین اعتبار و مراجعه را دارند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود.
هدف شما باید بر رسیدن به دورنمایی که در ذهنتان است متمرکز باشد.
شبکههای اجتماعی و افزایش محتوی
اگر بتوانید یک کانال قوی اجتماعی بسازید قطعاً مزایای بسیار زیادی را برایتان به ارمغان خواهد آورد. همچنین میتوانید برای افزایش مشاهده کانالتان، از تبلیغات پولی استفاده کنید.
بارها به اثبات رسید است که این گزینه تأثیر بسزایی بر برندها داشته است. به اشتراک گذاشتن محتوی قوی در پلتفرمهای اجتماعی میتواند تأثیرات بسیار مثبتی را به همراه داشته باشد.
محتوی به شما کمک میکند تا حضور اجتماعیتان رشد کند و حضور اجتماعی با ثبتنام کنندگان و لینکها باعث افزایش ROI خواهد شد.
بهاینترتیب، داشتن یک تیم محتوی و تیم اجتماعی که در کنار هم با یکدیگر همکاری کنند از فاکتورهای بسیار اساسی در این زمینه خواهد بود.
بازاریابی محتوی صرف وابسته به اجتماع نیست
همکاری تیمهای اجرا بازاریابی محتوی نباید در همین مرحله متوقف شود. ازآنجاییکه بازاریابی محتوی بهمرور باعث توسعه کمپانی شما و افزایش مشاهده آن از طریق مشتریان میشود، لازم است یک تیم PR هم ترتیب دهید. این تیمها ارتباطات بسیار برجستهای دارند که میتوانند به محتوی آنچه تولید میکنید کمک کنند. دلایل بسیاری وجود دارند که نیاز همکاری شما را با تیم PR اثبات میکنند، پس از حضور آنها در کنار تیمهای دیگر اطمینان حاصل کنید.
دیدگاهتان را بنویسید