مقایسه روش مونته سوری و های اسکوپ (HighScope یا Montessori؟)
انتخاب مهدکودک یا پیشدبستانی کودک از اهمیت بالایی برخوردار است. تمام والدین میخواهند بهترین تصمیم ممکن را برای فرزندشان بگیرند. ولی چه مسائلی در انتخاب گزینه مناسب حائز اهمیت است؟ آیا باید برای بازی، تخیل و هوش اجتماعی بیشتر از فاکتورهای دیگر ارزش قائل شد؟ آیا باید گزینهای را انتخاب کرد که کودک را برای مفاد درسی مدرسه آماده کند؟ کدام رویکرد تربیتی به توسعه استقلال و اعتماد به نفس کودک کمک میکند؟
ممکن است در انتخاب بین مهدکودک، پیشدبستانی یا کودکستان اسم رویکرد مونته سوری و های اسکوپ به گوشتان خورده باشد. با مقایسه روش مونته سوری و های اسکوپ بهتر می توانید در یک انتخاب مفید برای رشد تربیتی فرزند خود تصمیم گیری کنید. اگر این رویکرد تربیتی مونته سوری را در توسعه تعامل اجتماعی و استقلال کودک خود مفید می دانید، در آموزش مونته سوری مشهد، این هدف را برای فرزند دلبندتان محقق کنید.
های اسکوپ چیست؟
در رویکرد های اسکوپ آموزشها ساختارمندتر هستند و بیشتر توسط معلم و مربی ارائه داده میشوند. در این رویکرد، استفاده از فناوری (مانند تبلت) برای یادگیری و بازی مبتنی بر یادگیری رایج است و گروههای سنی فشردهتر و بیشتر شبیه مدارس سنتی هستند (گروههای سنی در مدارس مونته سوری گسترده است). حالا بیایید کمی عمیقتر به بررسی روش های اسکوپ بپردازیم!
اگر تمایل به دریافت اطلاعات بیشتری در مورد دورههای آموزشی یا تخصص اشتغال و مهاجرت دارید میتوانید از راه های ارتباطی زیر استفاده نمایید.
رویکرد آموزشی های اسکوپ (HighScope)
برنامههای درسی مانند Montessori و Waldorf بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارند، اما HighScope نسبتاً جدیدتر است. این رویکرد در سال ۱۹۷۰ بر اساس آثار ژان پیاژه، جان دیویی، لو ویگوتسکی و توسط دیوید ویکارت و تعداد انگشت شماری از همکاران به منظور ارائه خدمات بهتر به کودکان در معرض خطر ایجاد شد.
در مقایسه روش مونته سوری و های اسکوپ به این نکته می توان اشاره داشت که برنامه درسی HighScope بر اساس ۴۰ سال تحقیق ساخته شده است و استقلال، کنجکاوی و توانایی حل مسئله را از طریق یادگیری فعال ارتقا میدهد. یکی از جنبههای کلیدی رویکرد آموزشی های اسکوپ، توالی Plan-Do-Review است که در آن بچهها فعالیتها را انتخاب و برنامهریزی میکنند، آنها را انجام داده و سپس در مورد نتیجه فکر میکنند. های اسکوپ از این روش و روشهای دیگر برای ترویج یادگیری ریاضیات، هنرهای خلاقانه، علم و فناوری و مطالعات اجتماعی استفاده میکند.
ویژگی کلاس درس مبتنی بر شیوه آموزشی های اسکوپ
محیط آموزشی کلاس درس در مدرسه HighScope باید بسیار شبیه به اکثر مهدکودکها یا پیشدبستانیهایی باشد که دیدهاید. در شیوه آموزشی های اسکوپ در کلاسهای درس، رنگهای روشن، طرحها و تزئینات جذاب و مکانهای فعالیت و بازی متمایز وجود خواهند داشت. چند ویژگی که در کلاسهای HighScope پیدا خواهید کرد عبارتند از:
- فضاهای یادگیری با برچسبگذاریهای مشخص (بخش حسی، هنری، اسباب بازی و موارد مشابه)
- ذخیرهسازی برچسبگذاری شده؛ برای اینکه کودکان بتوانند به تنهایی اقلام را بیابند، استفاده کنند و سر جای خود برگردانند.
- سطوح راحت مانند فرش، قالیچه، صندلی راحتی و حصیر
- گوشههای گرد
- مواد طبیعی و نور زیاد
- اسباب بازیهای نمایشی و خانهداری
- محلهای کار گروهی بزرگ و کوچک
فعالیت کودکان در پیش دبستانی HighScope
بخش دیگری از مقایسه روش مونته سوری و های اسکوپ را می توان در فعالیت کودکان روش های اسکوپ در مهدکودک انجام داد. مدارس و کلاسهای HighScope تاکید زیادی بر روال و روتین روزانه دارند. علیرغم اینکه طرح کلی روز کاملاً ساختاریافته است، کودکان در برخی از دورههای فعالیت، حق انتخابهای زیادی دارند. معلمها برای گوش دادن و در نظر گرفتن ایدهها و انتخاب های کودکان در زمان کار و فعالیت گروهی آموزش میبینند. کودکان در طول روز در قالب زمانهای فعالیت مشخص مهارتهای جدید را فرامیگیرند. از جمله این زمانهای مشخص میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- زمان احوالپرسی
- زمان برنامهریزی
- زمان کار
- زمان پاکسازی
- زمان یادآوری
- زمان گروه بزرگ
- زمان گروه کوچک
- وقت خارج از منزل
اگر کودکی بخواهد فعالیت خاصی انجام دهد یا ایدهای برای یک فعالیت گروهی داشته باشد، باید برای آن برنامهریزی و آن را به معلم ارائه کند، سپس فعالیت را انجام داده و پس از اتمام نیز با معلم و یا با همسالانش درباره فعالیت فکر کند. این سیستم برای کمک به کودکان در ایجاد اعتمادبهنفس و یادگیری از تصمیمات خودشان طراحی شده است.
فلسفه آموزشی مونته سوری
سابقه مونته سوری بسیار طولانیتر از های اسکوپ بوده و به افتتاح اولین مدرسه در ایتالیا در سال ۱۹۰۷ برمیگردد. ماریا مونته سوری، پزشک ایتالیایی (با همراهی همکارانش) نظریهای را تدوین کرد که اساس آن این بود که کودکان زیر ۶ سال اگر فرصت برای عمل و رفتار مستقل در محیط آموزشی داشته باشند، بهتر یاد میگیرند.
برنامه درسی مونته سوری مبتنی بر اجازه دادن به کودکان برای یادگیری از طریق بازی، تخیل، ایفای نقش و فعالیتهای عملی است، اما آزادی و حق انتخاب برای هر کودک در این روش بسیارگستردتر از روشهای دیگر است. معلمها در مونته سوری بیشتر به عنوان راهنما و مشاور عمل کرده و با افراد و گروههای کوچک کار میکنند. این نظریه در مقابل نظریههایی قرار دارد که در فالب آنها معلماها بسیاری از فعالیتهای کلاس را رهبری میکنند.
ویژگی های کلاس درس مونته سوری (Montessori)
هیچ ساختار خاصی در مورد نحوه طراحی کلاسهای درس مونته سوری وجود ندارد و احتمالاً در نگاه اول، با مقایسه روش مونته سوری و های اسکوپ تفاوت زیادی بین فضاهای آموزشی این دو رویکرد نخواهید دید.
نکتهای که باید به آن توجه کرد این است که آموزش مونته سوری ممکن است در دکوراسیون دیوار، پوسترها و آویزهای کمتری داشته باشند تا حواس کودکان از کارهایی که در دست انجام دارند پرت نشود. اما، بهطور کلی بسیاری از وسایل مهدکودک و پیشدبستانی معمولی را در محیط آموزشی مونته سوری نیز پیدا خواهید کرد؛ مواردی مثل:
- مناطق مطالعه با صندلی و کوسن
- فرش و سایر سطوح نرم
- تشکهایی که روی زمین باز میشوند (برای کارهای فردی)
- بسیاری از اقلام مانند ابزار و ظروف آشپزخانه، زیپ، دکمه و فنر، اسباب بازیها و پازلها
فعالیت کودکان در پیش دبستانی مونته سوری
در مقایسه روش مونته سوری و های اسکوپ به لحاظ فعالیت کودک می توان اشاره کرد که فعالیتهای آموزشی یک روز عادی در روش مونته سوری توسط انتخابهای مستقل دانشآموزان شکل میگیرد. معلم فعالیتهایی را آماده و ارائه میکند، اما اغلب کودکان آزادی انتخاب دارند که چه زمانی و روی چه چیزی کار کنند. معلمان اغلب دانشآموزان را بهصورت فردی راهنمایی کرده و یا با گروههای کوچک کار میکنند. در طول یک آموزشی مبتنی بر روش مونته سوری، معمولا از حوزههای موضوعی زیر استفاده میشود:
- پازل
- هنر و صنایع دستی
- شمارش و دسته بندی حبوبات، دانهها یا سایر اقلام کوچک
- تهیه غذا و تنقلات
- ساخت باغ
- کاوش در خارج فضای کلاس
- بازیهای آزاد
- یادگیری حروف از طریق حسهای پنچگانه
نقاط قوت و ضعف های اسکوپ
در مقایسه روش مونته سوری و های اسکوپ نمیتوان گفت کدام فلسفه آموزشی بهتر است. اما هر کدام جنبههای خوب و بد خاص خودشان را دارند. این دو فلسفه تا حدودی شباهتهایی هم دارند. در رویکرد آموزشی های اسکوپ، آزادی، انتخاب و استقلال زیادی در برنامه روزانه وجود دارد، اما این میزان از آزادی و حق انتخاب قطعاً کمتر از روش مونته سوری است. در HighScope، کودکان در سنین پایین در معرض فناوری قرار گرفته و با بزرگتر شدن، آن را به بخش مهمی از برنامه درسی تبدیل میکنند. استفاده از فناوری میتواند تعامل و یادگیری کودکان را افزایش دهد.
مزایا و معایب مونته سوری
مونته سوری یک فلسفه بسیار محبوب است، اما مخالفانی نیز دارد. این متد میتواند برای برخی از بچهها بسیار موفقیتآمیز باشد، اما شاید برای همه اینطور نباشد.
استقلال و اعتمادسازی
زمانی که بچهها با حمایت زیاد معلم یا راهنمای خود میتوانند در یک محیط ساختاریافته، تصمیمها و انتخابهای خود را داشته باشند، اعتماد به نفس و استقلال در آنها تقویت میشود.
گروه بندی سنی انعطاف پذیر
کودکان در مونته سوری به صورت گروهی دستهبندی میشوند (۳ تا ۶ سال، ۶ تا ۱۲ سال، و ۱۲ تا ۱۵ سال). این امر فرصت تعامل همزمان با بچههای کوچکتر و بزرگتر را برای کودکان فراهم میکند.
هزینه بالای مونته سوری
مدرسه مونته سوری معمولاً گرانتر از سایر مدارس هستند. ازاینرو، بیشتر در دسترس خانوادههای طبقه متوسط به بالا هستند که این امر به تنوع دانشآموزان آن آسیب میرساند. البته در سالهای اخیر تعداد مدارس دولتی مونته سوری در حال افزایش است!
تمرکز بیش از حد روی فرد
برخی از منتقدان مونته سوری به حق انتخاب و استقلال بسیار زیاد دانشآموزان و کم بودن فعالیتهای گروهی و جمعی در مقیاس بزرگ، انتقاداتی دارند. آنها نگرانند که این امر به توانایی کودکان برای قرار گرفتن در یک گروه بزرگتر آسیب بزند.
مقایسه روش مونته سوری و های اسکوپ
در مقایسه روش مونته سوری و های اسکوپ میتوان گفت که HighScope قطعا از بخشهایی از مونته سوری استفاده میکند و از آن الهام میگیرد، اما تفاوتها همچنان وجود دارند.
گروه بندی سنی
در HighScope و بیشتر مدارس، کودکان با کودکان همسن خود گروهبندی میشوند. در مدارس مونته سوری، گروههای سنی بسیار گستردهتر هستند؛ به ویژه در محدوده سنی ۶ تا ۱۲ سال.
میزان استفاده از فناوری
در یک مدرسه مبتنی بر رویکرد آموزشی های اسکوپ، استفاده از تبلت و سایر فناوریهای تعاملی، بخش مهمی از برنامه درسی هستند. اما، در یک مدرسه مونته سوری، معمولاً فناوری در گروههای سنی کوچکتر چندان مورد استفاده واقع نمیشود.
سطح ساختاریافتگی
در حالی که هر دو مدرسه امکان انتخاب و استقلال را برای کودکان فراهم میکنند، روال روزمره در HighScope بسیار ساختارمندتر از مونته سوری است.
سخن پایانی، فلسفه آموزشی مونته سوری یا شیوه آموزشی های اسکوپ
به هیچ وجه نمیتوان با قطعیت یکی از این دو روش را به دیگری ترجیح داد. در مقایسه روش مونته سوری و های اسکوپ، همه چیز به شما، فرزندتان، شیوه فرزندپروری و نیازهای شما به عنوان خانواده بستگی دارد. هر دو رویکرد میتواند بسیار مؤثر باشند و تحقیقات فراوان وجود دارند که از اثربخشی هر یک از آنها پشتیبانی میکنند. بهترین چیزی که می توان توصیه کرد این است که قبل از انتخاب از مدارس محلی مونته سوری و های اسکوپ بازدید کنید.
موسسه آموزشی راشد یکی از از مجهزترین مراکز آموزشی زبان است که دورههای زبان ویژه خردسالان ۲ تا ۶ سال به روشهای مونته سوری (Montessori) و های اسکوپ (HighScope) را ارائه میکند. آموزش فرزندان شما در هر یک از این دوره های آموزشی، تحولی شگرف در تعاملات اجتماعی، استقلال و اعتماد به نفس کودک تان خواهد داشت.
سؤالات متداول
مهم ترین تفاوت روش های اسکوپ و مونته سوری چیست؟
گروهبندی سنی، میزان استفاده از فناوری و سطح ساختاریافتگی
مهم ترین مزایای رویکرد آموزشی های اسکوپ چیست؟
در HighScope، کودکان در سنین پایین در معرض فناوری قرار گرفته و با بزرگتر شدن، آن را به بخش مهمی از برنامه درسی تبدیل میکنند. استفاده از فناوری میتواند تعامل و یادگیری کودکان را افزایش دهد.
موسسه آموزشی راشد یکی از از مجهزترین مراکز آموزشی زبان , دور های زبان ویژه خردسالان 2 تا 6 سال به روش های مونته سوری(Montessori) و های اسکوپ(HighScope) را برگزار میکند.
برای اطلاع و مشاوره با شماره 38828827 – 051 تماس حاصل فرمایید.
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
آموزش برنامه نویسی کودکان
83 بازدید
-
آموزش زبان به کودکان زیر ۳ سال | از نحوه آموزش تا بهترین راه!
537 بازدید
-
راهنمای قدم به قدم آموزش زبان برای مهاجرت مشهد
639 بازدید
-
یادگیری زبان انگلیسی در خانه (بهترین روش های آموزش زبان انگلیسی)
329 بازدید
-
یور ولکام (معنی you’re welcome، کاربردها و عبارات جایگزین)
1.29k بازدید
-
قشنگ ترین جملات احوال پرسی به انگلیسی (احوالپرسی رسمی و غیر رسمی)
1.8k بازدید
دیدگاهتان را بنویسید